Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών παραμένει ένα από τα πιο ακανθώδη ζητήματα της εκπαιδευτικής πολιτικής. Παρά το γεγονός ότι ο νόμος 4823/2021 τέθηκε σε ισχύ πριν από τρία χρόνια, η διαδικασία προχωρά εξαιρετικά αργά: με τους σημερινούς ρυθμούς, εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περίπου δέκα χρόνια για να αξιολογηθούν όλοι οι 140.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί της χώρας.
Η μέχρι τώρα εικόνα
Η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ) και το Υπουργείο Παιδείας αναγνωρίζουν ότι η πρόοδος είναι πενιχρή. Μέχρι στιγμής έχουν αξιολογηθεί μόνο λίγοι εκπαιδευτικοί, γεγονός που οφείλεται σε δύο βασικούς παράγοντες:
Στην αντίδραση των εκπαιδευτικών, που από την αρχή στάθηκαν απέναντι στο νέο θεσμικό πλαίσιο, εκφράζοντας φόβους ότι η αξιολόγηση θα εντείνει την πίεση και θα οδηγήσει σε πειθαρχικές συνέπειες ή διαφοροποιήσεις στη βαθμολογική-μισθολογική εξέλιξη.
Στη γραφειοκρατική φύση του συστήματος, με τους 750 συμβούλους εκπαίδευσης να αδυνατούν να καλύψουν τον όγκο του έργου, ενώ ταυτόχρονα αντιμετώπιζαν και δυσκολίες συνεργασίας με τους εκπαιδευτικούς.
Θυμίζουμε ότι ο νόμος 4823 ψηφίστηκε το 2021 επί υπουργίας Νίκης Κεραμέως, με τη Σοφία Ζαχαράκη υφυπουργό αρμόδια για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Την τελευταία διετία περίπου 750 σύμβουλοι εκπαίδευσης, δεν έκαναν τίποτε άλλο από το να κυνηγούν να αξιολογήσουν τους εκπαιδευτικούς, μηχανευόμενοι, πολλοί από αυτούς, ότι μπορεί να φανταστεί η πιο νοσηρή φαντασία.
Οι σχεδιαζόμενες αλλαγές
Μέσα στο φθινόπωρο, η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη αναμένεται να καταθέσει νομοσχέδιο με στόχο την επιτάχυνση και τον «εξορθολογισμό» της διαδικασίας. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι βασικές αλλαγές που προωθούνται είναι:
Σύνδεση δύο πεδίων αξιολόγησης: το διδακτικό-παιδαγωγικό έργο και το παιδαγωγικό κλίμα/διαχείριση της τάξης θα αποτελούν ενιαίο αντικείμενο.
Αραιότερη συχνότητα: η αξιολόγηση θα πραγματοποιείται ανά τέσσερα χρόνια αντί για δύο.
Ψηφιακή επικοινωνία: οι περισσότερες συναντήσεις μεταξύ συμβούλου και εκπαιδευτικού θα γίνονται διαδικτυακά, με μόνη εξαίρεση την παρακολούθηση διδασκαλίας εντός τάξης.
Μία μόνο έκθεση αυτοαξιολόγησης: οι εκπαιδευτικοί θα ανεβάζουν το σχετικό κείμενο στην ηλεκτρονική πλατφόρμα μία φορά και αυτό θα ισχύει για όλες τις αξιολογήσεις.
Αύξηση των συμβούλων εκπαίδευσης, ώστε να μειωθεί ο χρόνος ολοκλήρωσης της διαδικασίας.
Τι σημαίνουν οι αλλαγές για τους εκπαιδευτικούς
Οι ρυθμίσεις στοχεύουν στη μείωση της γραφειοκρατίας με στόχο την ταχύτερη εφαρμογή του νόμου. Ωστόσο, παραμένει αβέβαιο αν οι προτάσεις θα αμβλύνουν τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ) και κυρίως των μαχητικών πρωτοβάθμιων εκπαιδευτικών σωματείων, τα οποία έχουν επανειλημμένα χαρακτηρίσει την αξιολόγηση «εργαλείο πειθάρχησης» και όχι «μηχανισμό βελτίωσης».
Η κ. Ζαχαράκη έχει προγραμματίσει να παρουσιάσει το νομοσχέδιο στις ομοσπονδίες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, ώστε να υπάρξει διάλογος πριν την κατάθεσή του στη Βουλή.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/8
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ